Klíčovým rozdílem oproti jiným sociálním sítím je způsob komunikace. Clubhouse není o chatu, ale o live audiu. Komunikace probíhá v takzvaných růmkách: virtuálních místnostech, které sdružují lidi podle určitého zájmu. Na textové zprávy ani obrázky tu není místo.
Každý uživatel může založit vlastní místnost, případně naplánovat její vznik v určitý čas. Nikdo vás nenutí do diskuze, můžete se připojit a mít to jako podcast.
Charakter místností se velmi liší: od velmi podnětných diskuzí, kde se slova chopí zastánci kryptoměn, celostní medicíny, nebo i politologové, po zcela volné „hospodského klábosení“. Nic vám nebrání ani třeba flirtovat s nejlepší kamarádkou (v soukromé místnosti).
Appka dovede běžet na pozadí, takže při poslechu můžete surfovat na Facebooku nebo si zpříjemnit domácí práce. Do kapsy si můžete strčit i nejznámější jména českého netu. Vyrazte na procházku s Kovym či Nikolou Čechovou. Nechybí tu ani osobnosti jako:
K prvním českým uživatelům patří Jiří Vicherek, zakladatel agentury Fenek PR. V síti vidí potenciál pro snadné navázání hlubších vztahů než při textové komunikaci. Projekt přirovnává k neformálnímu networkingu na konferencích.
Tato forma vytváření nových kontaktů je oblíbená, ale kvůli koronaviru nemožná. Podle redaktorky Terezy Tancerové jde konferenční sály s Clubhouse přenést do telefonu praktičtěji než s Teamsy, Skypem, nebo Zoomem.
Možná se vám zdají neformální diskuze zbytečné. Podle Vicherka však tento prvek výrazně přidává Clubhousu na atraktivitě. „Přijdeš do místnosti, vidíš Petra Máru a Jonáše Čumrika, ale nebaví se o jejich byznysu, ale o výletu do Berlína,“ vysvětluje Vicherek.
Už nenastane snad ani minuta, kdy by na Clubhouse neběžela růmka s českou vlajkou.
Na českém App Storu se Clubhouse probojoval v rekordním čase do TOP 10 nejstahovanějších aplikací. Lidé do projektu skočili po hlavě a neváhají zde strávit klidně celé odpoledne.
Situaci vystihuje marketér Václav Blahout: „Pokud chcete na Clubhousu smysluplně fungovat, připravte se na nové scénáře – telefon budete muset nabíjet pravděpodobně více než jednou denně.“
Boom zasáhl většinu moderní Evropy. Německo je jednou z prvních evropských zemí, kam si Clubhouse našel cestičku. Mimochodem, naši západní sousedé posílají mnoho pozvánek českým přátelům. Tyto mezinárodní interakce pomáhají budovat sítí velké jméno.
Pozvánky jsou nad zlato. Možnost zaregistrovat totiž získáte jedině po obdržení osobní pozvánky od člověka, který už appku používá.
Nováčci dostanou jen dvě pozvánky, při velké aktivitě pár dalších. Proslýchá se ale, že by pozvánkovému systému mělo brzo odzvonit.
Zatím ale musíte znát telefonní číslo vašeho budoucího debatéra. Pozvánky se totiž nevážou na přezdívku.
Zatím také musíte zkousnout špinavé praktiky eBay prodejců, kteří nabízejí pozvánky klidně za tisíc korun.
Zatím proto zájemcům, kteří nemají peněz na rozhazování, nezbývá než se zapsat na waiting list v naději, že je vývojáři brzo vpustí dovnitř.
Na druhou stranu pozvánky přidávají Clubhousu na exkluzivitě a atraktivitě.
Aplikace od Američanů Paula Davisona a Rohana Setha běží zatím v uzavřené beta verzi. V současnosti je dostupná pouze na iPhonu, iPadu, and iPodu touch, tedy na systému iOS.
Jak jsme už naznačili: bez pozvánky od existujícího uživatele se do žádné místnosti (zatím) nedostanete. Ani na poslech.
Oproti jiným sociálním médiím Clubhouse razí striktní podmínky používání.
V prvé řadě mají všichni pod 18 let dveře zavřené. Pokud se dostanete do nějaké místnosti, nesmíte pořizovat žádné záznamy. Jakmile z diskuze odejde poslední člověk, nic po ni nezbude. Žádná nahrávka, žádná historie.
Výjimkou je situace, kdy diskuzi někdo nahlásí jako závadnou. V takovém případě je audio dostupné i později, ale jen pro oficiální moderátory Clubhouse, dokud to neprošetří.
Podmínek použití služby je samozřejmě více. Jakmile jakoukoli z nich porušíte, zablokují vám účet a dostanete tzv. permban: vyhoštění bez možnosti návratu.
Rozpoznat závadný obsah v hlasových nahrávkách je o dost těžší než v textu. I proto Clubhouse požaduje po uživatelích dodržování „vojenského režimu“.
Kromě oficiálních správců je moderátorem každý zakladatel diskuze. K dispozici má základní možnosti moderování, udělování a odebírání slova či blokování. Navíc každý účastník diskuze vidí, kdo právě hovoří.
Takzvané kluby vám pomohou zorientovat se v síti Clubhouse. Stejně jako osobní účty, kluby jsou totiž doplněny zájmy, podle nichž lze vyhledávat vám podobné osoby a blízká témata. Zajímají vás technologie? Clubhouse vám doporučí lidi i kluby, které by se vám mohli líbit. Zatím bohužel není dostupná filtrace podle jazyka ani geolokace.
Z tohoto plyne, že abyste mohli Clubhouse pohodlně využívat, musíte mu prozradit co nejvíc osobních informací. Navíc, stejně jako na jiných sociálních sítích, s plně vyplněným profilem budou mít lidé o důvod víc vás sledovat.
Na rozdíl od místností kluby po konverzaci nezanikají. Členové klubu mohou získat různá práva, například jen na poslech diskuze. V rámci klubu mohou vznikat dočasné růmky, otevřené i uzavřené.
Kluby můžete chápat i jako kanály na YouTube s jednou výhodou: místo zdlouhavého psaní komentářů a ještě zdlouhavějšího čekání na odpověď se živě zeptáte svého Youtubera. Trvalé místnosti představují skvělou příležitost i třeba pro spisovatele, kteří zde mohou pravidelně předčítat ukázky ze svých knih.
Česko se dozvědělo o Clubhouse teprvé před několika týdny. Přitom síť je už v USA dobře zavedená od počátku minulého roku. Největší popularitě se těší pravděpodobně v podnikatelských kruzích Silicon Valley.
Vzestup projektu podpořila už pěkná řádka investorů. Třeba slavní Marco Andreessen a Ben Horowitz do něj napumpovali deset milionů dolarů.
Systém pozvánek brzdí rozšíření Clubhouse do zbytku světa.
Podle odborníků se již v horizontu týdnů ukáže, zda se Clubhouse dostane do „sociálního nebe“, nebo do propadliště IT. Mladá podnikatelka Barbora Balášová věří ve světlou budoucnost projektu. Podotýká však, že nelze očekávat přetrvání takového zamilovanosti uživatelů do sítě, která někdy možná hraničí se závislostí.
K optimistům patří i Jiří Vicherek. Zároveň souhlasí, že časová dotace, kterou věnují lidé konverzaci, bude postupně klesat. Jako příklad uvádí USA, kde projekt již ztratil na exkluzivitě.
Máme tedy čekat vzestup a následný pád? Vicherek to nevidí tak dramaticky: „spojení hlasu, který přenáší emoce, a obsahu, který jsem schopný konzumovat a něco u toho dělat, podle mě vydrží,“ míní. Sami uživatelé připodobňují funkci sítě k podcastům, které jsou stále na vzestupu.
„Přes 47 % Američanů si poslechnou podcast alespoň jednou týdně.“ (Brandastic.com)
V souvislosti s rapidním zájmem o tuto platformu nesmíme opomenout fakt, že pandemie zavřela místa, kde kam by se jistě přesunulo mnoho diskuzí.
Barbora Balášová je jednou z osob, která se zasluhuje o popularizaci Clubhousu v české veřejnosti. Na Instagramu založila profil Clubhouse Česko a stejnojmennou skupinu na Facebooku. Sama se stala uživatelkou Clubhousu díky zahraniční pozvánce v dobách, kdy byl v ČR tento projekt v plenkách (před několika týdny).
Balášová nedávno požádala o založení ryze českého klubu, aby se česká komunita mohla sdružovat na jednom místě. Tvrdí, že audio síť je alternativou LinkedInu s bonusem utváření silnějších konexí.
Obecně většina známých tváří české komunity očekává, že projektu jen tak nedojde palivo. Podle Čumrika, bývalého rappera a Youtubera, je Clubhouse i příležitostí pro brandy, včetně médií, k oslovení nového publika.
Navíc poslední roky poukazují na vzestup trendu hlasového chatu v distanční komunikaci, který doplňuje textový formát. Kromě známých zvukových zpráv na Twitteru či Facebooku audio formát chatu nabízí třeba i „herní sociální síť“ Fortnite.
Úspěch ale neplodí jen ovoce. S rostoucím číslem uživatelů lze očekávat zneužívání sítě v podobě spamu, nemorálního chování, harašení, distribuce závadného obsahu i diskuzí za hranicemi zákona. Vanity Fair tvrdí, že Clubhouse má kvůli svému konceptu potenciál stát se „útočištěm mocných, kteří zde mohou flirtovat s misogynií a rasismem“.
V neposlední řadě se mohou objevit nepříjemnosti v souvislosti s nepřehlednosti a záplavou notifikací na nový i budoucí obsah.
.
.
.
Photos: @williamk, @charlesdeluvio, @reinf