Vlastně ve skutečnosti většina produktů, které kupujeme, souvisí s konkrétními značkami a společnostmi, i když si to často neuvědomujeme. Červená plechovka nealkoholického nápoje s bílým nápisem nebo žluté oblouky u rychlého občerstvení už dnes identifikuje každý, bez ohledu na jazyk či hledání vysvětlivek v katalozích a příručkách – zkrátka branding.
Ačkoli jsme toto slovo začali vnímat jako čistě marketingový výraz, jehož prostřednictvím si spotřebitelé spojují určité vlastnosti s konkrétní společností, používání určitých produktů některých značek se stalo symbolem společenského postavení.
Branding slouží především k rozpoznání a identifikaci, ale vytvoření a udržení této identity, zejména ve světě online médií, není snadný ani levný úkol. Kromě toho, že se společnosti snaží rozpoznat a rozlišit konkrétní značku, snaží se rozšířit také koncept značky, aby se spojila s informovanými spotřebiteli mnoha způsoby, například pomocí značky k přidružení společnosti očima spotřebitele.
Obecně platí, že čím větší trh a snazší vstup na něj, tím větší konkurence. Vyberete si hotovou platformu, zaplatíte měsíčně určitou částku, dohodnete se s několika výrobci a dovozci, že od nich nakoupíte zboží objednané vašimi zákazníky, a máte hotovo – máte internetový obchod. Tato strategie vedla ke skutečnému rozmachu tohoto podnikání a konkurence je skutečně tvrdá. Výsledkem je, že většina online obchodů je ve ztrátě nebo vykazuje jen minimální zisk.
Pokud v současné době nacházíte na trhu mezeru, a hodláte začít s podnikáním, velmi pečlivé zvažte, o co jde – prostředí je buď vysoce konkurenční (díky dokonale zvládnutému know how budete muset přesvědčit zákazníky od jiných společností) nebo nevyvinuté, ve kterém budete muset investovat spoustu peněz a času k podchycení prvních zákazníků.
Podívejme se na obě možnosti. V první budete muset bojovat se svými hlavními konkurenty a doslova ukusovat z jejich podniku. Můžete to provádět prostřednictvím lepších produktů a služeb, ale bude to chvíli trvat. Rychlejší možností, u které se zastaví více než 80% nových společností, je nabídnout nižší ceny. Z takové cenové války ale nemá většinou prospěch nikdo, tím méně její účastníci.
Photo: @patrikmichalicka @balazsketyi